maanantai 27. marraskuuta 2017

SISILIAN pohjoisrannikolle 8.9.2017

Cefalun satamakaupungia oli kehuttu Sisilian kirjassamme ja kaunishan se olikin. Viihdyimme ankkurilahdessa pari yötä ja seuraksemme ankkuroi tuttu saksalainen purjevene Cetraaron satamasta. Istuimme iltaa heidän veneessä ja maistelimme Thean tekemää Vitella tomattoa. Heidän määränpää Marsala on lähellä meidän talvehtimispaikkaa, joten varmaan vielä tavataan.





Saimme nauttia kaksi tuntia hyvää purjehdusta ennen kuin tuuli taas lakkasi ja motoroimme lopun matkaa Mondelo kylän eteen. Yhden yön jälkeen jatkoimme ilman tuulen avustusta moottoroiden Castellammaren kaupunkiin ja tällä kertaa satamaan. Päätettiin ottaa rennosti ja olla satamassa kokonaisen viikon. Ei tarvitse seurata joka hetki säitä josko täytyy tuulen suunnan muuttuessa tai voimistuessa vaihtaa taasen suojaisempaan paikkaan ankkuriin. Nautimme ankkurissa olosta, oma rauha, puhdas vesi pulahtaa uimaan, mutta välillä on myös mukava olla satamassa.
Castellammaressa 11-18.10.2017 lekottelimme, pyöräilimme, vuokrasimme auton, uimme ja kunnostimme venettä. Castellammaren kaupunki on yhtä jyrkkää ylä/ alamäkeä kapeilla kujilla. On siinä polkupyörä ja polkija kovilla eikä autollakaan ihan helppoa ollut puikkelehtia ahtailla kaduilla.


Roskat kerätään tietyiltä kaduilta tiettyinä päivinä pikkuisilla kärryillä, sillä tilaa ei ahtailla kujilla liiemmin ole. Kuitenkin se aina ihmetytti, että roskapussit laitetaan suoraan kadulle odottamaan roskakärryä ja ne saattavat lojua siinä koko päivän. Heti turistialueen ulkopuolla on kadut roskaisia, eikä niitä kukaan siellä siivoa.


Torilla on aamuisin kuhinaa, kun ravintoloitsijat ja perheen emännät tekevät ostoksia viljelijöiden tuodessa pikkuautoillaan tavaratilat täynnä tuoreita juureksia ym. suoraan viljelmiltä.


Helteet jatkuvat ja skippasimme Palermoon menon. Sen sijaan ajoimme autolla Sisilian vanhimmalle luonnonsuojelualueelle Zingaroon. Ihanat tuoksut leijuivat yllämme kukkaniityistä ja pensaista. Välillä tuoksui kuin olisi ollut kotimaassa Suomessa. Koko reissun ajan on ollut niin kuivaa, ettei luonto ole ihmeemmin tuoksunut, mutta nyt saimme nauttia tästäkin.
Patikoimme vuorenrinnettä ylös alas ja välillä kirkasvetisiin poukamiin uimaan ja snorklaamaan.




Kävimme vielä San Vito lo Capo kylässä, jonne linnuntietä olisi ollut matkaa vain reilut 10km, mutta maantie kulki vuorten välissä ja matkaa kertyi yhteensä 100km.
Pientä väsymyksen poikasta jatkuvaan matkustamiseen ( 13.4.2017 lähdettiin Porttugalin Porttimaosta) on ilmassa.  Kädet syyhyää jo päästä talvisatamaamme Trapaniin ja aloittamaan kunnostustyöt. Sitä sun tätä paranneltavaa on ilmaantunut.

Huomattiin taavettiin syntyneen paha halkeama

Taustalla Palermon lentokenttä

SISILIA,  Trapani
Tulimme Trapaniin 20.10.2017 ja vene on täällä 31.3.2018 asti.
Capo San Viton niemen ohitettuamme meriveden lämpö laski alle 20 astetta. Ilma on suomalaiselle kesäisen lämmintä. Harvoin sataa, mutta säännöllisin väliajoin tuulee kovasti ja sitten on taas poutaa. No täällä satamassa ei tarvitse säitä enää seurailla.


Ankka työnjohtajana valvomassa

Trapani on suht iso Sisilialainen kaupunki ja täältä löytyy kaikkea, mitä tarvitaan. Vanha kaupunki on ihan vieressä ja modernimpi puoli ostoskatuineen lähellä. Kaupungissa on todella leveät kadut, vähän kuin olisi Pietarissa ja sitten taas ahtaita ja sokkeloisia kujia. Siisteydessä sisiliaisilla olisi paljon parannettavaa. Ensimmäisinä päivinä kävellessämme kaduilla kauhistelimme roskalaatikoita, jotka pursusivat roskia yli äyräiden. Kyllä rotilla on täällä juhlat. Myöhemmin totesimme että roskalaatikot tyhjennetään aina kuun lopussa , mikä on meidän mielestämme todella liian harvoin.
Autoilijat eivät täällä kunnioita jalankulkijoita. Vaikka olisit suojatiellä ylittämässä katua eivät autot pysähdy vaan ajavat kovaa vauhtia melkein varpaille. Polkupyörillä (niillä pienillä) on välillä jo hengenvaarallista ajaa liikenteen seassa. Pikkuhiljaa sitä oppii menemään vaan autojen eteen ja toivoa parasta että ne pysähtyy  tai väistää.
Sisiliassa harva osaa englantia. Markiisi kangasta ostaessa oli google kääntäjästä iso apu. Loppujen lopuksi monen hikisen tuokion jälkeen asia tuli selväksi ja myyjä lupasi vielä ommellakin tästä kangaasta uuden lisäaurinkosuojan piminin jatkoksi.

Suolaa, suolaa ja enemmän suolaa




Isänpäivän juhlinta alkamassa




Pieni kaksio saunalla ja kattoterassilla Trapanissa
Episodi veneen vikojen korjauksista Trapanissa

Saavuttuamme Trapaniin telakalle esitin asiat Piedrolle, joka toimii telakan pomona.
Diesel generaattorimme on kärsinyt käynnistysongelmista koko tämän kauden sekä halkeamat taaveteissa (kumivene roikkuu taaveteissa) pitäisi saada hitsattua pajalla. Pikaisen keskustelun jälkeen sovimme että irroitan taavetit itse veneestä ja kun ne on irti ne korjataan pajalla välittömästä. Piedro myös lupasi huomiseksi järjestää korjaajan generaattorille. "tomorrow bye, bye" lausahdus on tullut tutuksi aina Piedron kanssa keskustellessa. Näin asiat käsitin sovituksi mutta Piedro varmaan käsitti jotain muuta, koska taavetit irroitettuamme ne makasivat yli viikon verran laiturilla vaikka välillä niistä mainitsin. Vastaus oli aina vakio  "tomorrow bye, bye". Lopulta pienen painostuksen avulla (ts. pienellä veren paineen nostattamisella) sain taavetit siirretyksi telakan pajalle jossa ne kuitenkin makasivat työpöydällä seuraavan viikon pölyttymässä. Jälleen pienen painostuksen jälkeen generaattori korjaajan sain kuitenkin paikalle seuraavalle viikolle.
Vinzence vaikutti ammattimieheltä ja keskusteltuamme ainakin tunnin veneessä ilman yhteistä kieltä pääsimme lopulta  yhteisymmärrykseen mikä generaattoria vaivaa. Vinzence halusi väkisin nostaa generaattori veneestä ja viedä se työpajalle joka oli meistä noin 1km päässä. Seuraavana päivänä tämä tapahtuikin. Korjauksen aikana vaihdoimme WatchApp viestejä ja Vinzence jopa tuli näyttämään veneelle generaattorin pakoputkessa olevaa syöpymää. Se korjattiin hitsaamalla ja koneeseen tehtiin perushuolto. Olin kuitenkin sitä mieltä,että tämä ei korjaa käynnistysongelmia joten keskustelimme laiturilla asiasta toisen tunnin ilman yhteistä kieltä. Ihmeeksi sitä puolin ja toisin pystyy asioita selvittämään käsillä ja muilla tavoin niin että loppujen lopuksi pääsimme johonkin yhteisymmärrykseen, tai ainakin näin aina kuvittelin näiden keskusteluiden jälkeen.
Sovimme, että Vinzencen apulainen hakee aamulla minut pajalle katsomaan kuinka generaattori käynnistyy. Näin tapahtuikin ja olin aamulla pajalla kun generaattori käynnistettiin. Jälleen selitin ilman yhteistä kieltä, että näinhän se on toiminut koko kauden. Kun venttiilit säätää niin sen jälkeen kone käynnistyy noin 8 kertaa (ajettu noin 4h) jonka jälkeen se ei taas käynnisty ilman jumissa olevan pakoventtiilin säätöä. Sen jälkeen kun Vinzence sanoi, että kone on hänen mielestään täysin kunnossa ja ongelma on koneen laiminlyöty huolto niin jouduin taas nostattamaan verenpainetta ja keskustelumme suorastaan lähti lentoon. Siinä väitöstilaisuudessa onneksi onnistuin tällä " ei yhteisellä kielellä" myös selvittämään, että vian päällä ollessa Espaniassa mekaanikko kävi kaikki asiat lävitse koneesta päätyen lukkiutuneeseen pakoventtiiliin.  Yht´ äkkiä taiston/väännön puolivälissä Vinzece italialaisella tempperamentilla otti hylsyavaimet käteen. Käykö se mies päälle ei vaan hetkessä koneen kansi oli avattuna. Mitä sieltä löytyikään eli  ruosteessa oleva pakoventtiili. Vinzence toisti pitkään sanoja "water, water" aivankuin shokissa. Vika oli paikallistettu ja tilanne hallinnassa. Onneksi mäntä ja sylinteri oli kunnossa.
Muutaman päivän jälkeen Vinzence apureineen palautti  perusteellisesti korjatun generaattorin veneelle ja asensivat sen paikalleen. Veneellä siitä vaihdettiin vielä kondensaattori korkeamman jännitteen saamiseksi ulos. Lasku oli mielestäni yllättävän edullinen (kondensaattorin sain ilmaiseksi), joten loppujen lopuksi generaattorin korjaus meni loistavasti ja olimme mitä parhaat kaverit keskenämme. Pohdimme vielä pitkään miksi generaattoriin on päässyt 3 vuoden aikana vettä vaikka kone on  asennettuna asianmukaisesti ja on vielä jopa vesirajan yläpuolella konehuoneessa. Vinzence mainitsi, että yksi mahdollinen syy voisi olla jos generaattorin vesihana on auki niin venettä moottorilla ajaessa veden virtaus generaattorin vedenotto venttiilissä voisi nostaa vesipatsasta myös generaattorin sisällä aiheuttaen kosteutta pakoputkeen ja venttiiliin. Tämä voi tosiaan olla tottakin koska Senora De Maressa molempien koneiden vedenotot ovat lähekkäin samasta vertikaalisesta rosteriputkesta. Ensi vuonna toimin niin, että geniksen vesihana aina suljettuna kun sitä ei käytetä. Näillä mennään ja aika näyttää.
Ai niin taavetit saimme vihdoin noin kolmen viikon jälkeen takaisin korjattuna. Hyvin näyttää hitsari työnsä tehneen. Maalasin ne ja sitten asensimme ne heti paikalleen.
Nyt olimme valmiita veneen nostoon. Piedron kanssa aikaisemmin olimme ajoissa sopineet, että vene nostetaan keskiviikko aamulla. Edellisenä iltana viereiseen isoon nostoaltaseen oli tullut 110 tonnia painava superyacht. Silloin epäillykseni nousivat, että joskos meidän venettä ei sittenkään nosteta sopimuksen mukaisesti aamulla. Försti rauhoitteli, että kyllä nostetaan. Hyvin  nukutun yön jälkeen aamulla koko Piedron tiimi oli superyacht kimpussa, joten siinä meille sitten selvisi, että nostoa meidän veneelle ei ole tänään. Jälleen kerran hieman verenpaineen nostattamista ja sitten matkaan kohti Piedroa joka seisoi tiimin keskellä. Selitin rauhallisesti hänelle , että olemme Suomessa tottuneet siihen, että asiat hoidetaan sopimusten mukaisesti. Jos muutoksia tulee niin niistä pitäisi informoida asiakasta. Piedro kuunteli ja sitten kysyi mikä minun ongelma on. Hän selitti, että telakalla toimitaan tilanteen mukaisesti. Tätä en hyväksynyt vaan selitin hieman yksinkertaisemmin, että minun vaimo tahtoo shoppailemaan tänään eikä tykkää yhtään odottelusta esim. veneen nostosta jota ei ehkä tapahdukkaan. Jos päivä menee hänellä tämän takia pieleen niin en vastaa seurauksista. Tähän Piedro heti reagoi ja saimme sovittua uudesta yrityksestä, että huomenna klo 9 varmasti nostetaan vene ja heti 10 minuutin kuluttua jos minulle vain sopii niin voisin tulla toimistoon tarkistamaan kirjallisen sopimuksemme. Toimistoon menimme molemmat ja Piedro esitti, että 5 kk aikaisemmin sovitulla hinnalla maaliskuun loppuun saamme lisäviikon ilmaiseksi telakan vieraana (lisäviikko tuli siitä kun saavuimme viikkoa aikaisemmin telakalle). Samaan hengen vetoon Piedro pyysi anteeksi Sirpalta monta kertaa veneen nostoa, kun se ei onnistunutkaan tänään. Sitten kiittelin Piedroa taaveteiden korjauksesta ja olisin halunut maksaa työn siinä samalla. Tähän Piedro totesi, että annetaan maksun olla se on lahja telakalta meille. Pieni hymy huulilla hyväksyimme lahjan. Epäselväksi meille jäi mikä aiheutti nämä mielenhäiriöt Piedrolle. Päättelimme että superyachtin rantautuminen Piedron telakalle oli varmaan yksi syy mikä sai Piedron hilpeälle mielialalle. Tai sitten se oli Förstin pelkkä mainitseminen, joka sai lopulta Piedron tutisemaan.
Iltapäivällä kävikin niin, että tiimin jäsen Davide tuli sanomaan  Piedron päätöksestä veneemme nostetaankin heti nyt eikä huomenna, jos vain tämä minulle sopii. Olimme juuri aloittaneet omia muita töitä ja tavarat olivat levällään, joten ei ollut ihan helppoa tehdä taas tällaista muutosta. Venehän piti ajaa toiseen ahtaaseen altaaseen ja oli alkanut tuulemaankin. Kuitenkin päätimme, että on parempi toimia nyt, koska superyacht miehistö ei saanut venettä nostokuntoon tänään, joten sen vuoro on varmaan huomenna. Pyysin Daviden varmuuden vuoksi veneeseen mukaan. Kolmistaan saimme siirrettyä veneen sinne ahtaaseen altaaseen muita veneitä kolhimatta. Vene nostettiin ja telakoitiin siellä välittömästi.
Suomessa olemme tottuneet, että asiat suunnitellaan ja sovitaan, sitten pyrittään etenemään tämän pohjalta. Jos ongelmia tulee niistä keskustellaan etukäteen ja sitten suunnitellaan ja sovitaan uudelleen. Tämä ei muuten koske putkimiehiä Suomessakaan. Täällä Italiassa ainakin meidän kokemuksena on, että asioita ei suunnitella vaan toimitaan sen hetkisen tilanteen mukaisesti add hoc tyyppisesti. Sopimukset ovat suurpiirteisiä. Kaiken häsläämisen jälkeen asiat kuitenkin näyttävät järjestyvän.

1 kommentti:

  1. Heh, pientä sitkeyttä tarvitaan sitten siellä Sisiliassakin. Mitenköhän siellä saisi lumityöt hoitumaan. Siis jos olisi tarvetta.. Eipä ole täälläkään kyllä paljon ollut lumitöitä onneksi vielä. Siellä Sisiliassa muuten oikeasti on Corleone-niminen kaupunki. Siellä kannattaa ehkä olla tarkkana tinkimisen kanssa. Ettei tule tarjousta mistä ei voi kieltäytyä. Hyvää Joulun odotusta !
    t.Harri Y

    VastaaPoista