perjantai 28. huhtikuuta 2017

CADIZ

15.4.2017 Caditzin marinassa viihdyttiinkin sitten ptkään (10pv), sillä Gibralttarilta oli luvassa kovaa tuulta. Tuuli nousikin myrsky lukemiin jopa 50 solmua. Kova tuuli toi mukanaan hiekkaa joka takertui joka paikkaan mastosta kanteen asti. Jopa kaikki köydetkin olivat kuorrutettu suolahiekka seoksella. Pari päivää kului paikkoja pestessä, mutta olihan vene sitten pesty ja samalla tarkastettu ylhäältä alas asti.
Myrsky toi kylmän ilman joka antoi hyvän syyn lämmittää saunaa useampanakin iltana.

Cadiz on vanha kaupunki ja täynnä ahtaita kujia ja niiden varsilla pieniä hedelmä-ja vihannesmyymälöitä. Löytyi myös pieni rautakauppa, jossa asioimme monena päivänä. Rautakauppa oli kuin ennen vanhaan Suomessa, kun tiskin takana olevalta myyjältä piti pyytää mitä halusi ostaa. Siinä sitten harjoiteltiin espanjan kieltä tosi elämässä.

Talot lähes toisissaan kiinni

Kauppahallista saatiin hyviä kaloja esim. "Luvina"

Puutarhan kasveja
Suihkulähde

Caditzissa olimme sopivasti pääsiäisenä ja näimme juhlallisen kulkueen "Semana Santan". Kulkue oli pitkä koostuen torvisoittokunnasta rumpuineen ja Ku Klux Klaania muistuttavista huppupäisistä marssioista sakä Jeesusta ja Mariaa kuljettavista valtavista lavitsoista. Surullisen ja mahtipontisen musiikin saattelemana tämä vaikuttava kulkue eteni hitaasti pitkin Caditzan kapeita kujia.

Kun kerta oltiin jumissa Caditzassa niin eikös sitä sitten voisi piipahtaa junalla Sevillassa. Sattui varmaan kevään kuumin päivä 34 astetta, kun kiertelimme Sevillan vanhan kaupungin katuja.

Sevillan katedraali
Sevilla Rio Guadiara

Caditzaan oli tullut myös Portimaosta tuttu S/Y Triskel Hollannista ja piipahtelimme vuoroin kylässä toistemme luona.

25.4.2017 lähdimme Cadizista klo 7.45 määränpäänä Tarifa ja siellä ankkuriin yhdeksi yöksi ja sitten seuraavana päivänä myötävirrassa (jopa 3kn) Gibraltariin.
S/Y Triskel lähti myös, mutta he suuntasivat suoraan Gibralttarille.

S/Y Triskel

Jouduimme avittamaan menoa moottorilla heikon tuulen vuoksi.Trafalkarin kohdalta alkoi myötävirta nopeuttamaan menoa ja loppumatkasta pystyimme jopa purjehtimaankin.

S/Y Senora De Mar

Tyytyväisinä ankkuroimme Tarifan (Euroopan mantereen eteläisin asuttu kaupunki) aallonmurtajan suojaan klo 18.30. Juuri kun olimme aikeissa aloittaa ruokailu tulikin tärkeä pilotti herra ilmoittamaan, että Tarifan ulommaisessa altaassa aallonmurtajien takana ei saa ankkuroida vilkkaan lauttaliikenteen takia. Meidän olisi lähdettävä merelle tai sataman sisään isoon lauttalaituriin, jossa pitäisi pelätä samaan laituriin kiinnittyviä katamaraani lauttoja ja säätä köysiä vuoroveden mukaan. Matkan jatkaminen ei myöskään oikein innostanut, koska pimeä oli tulossa. Pilot kirjan mukaan myös virta oli kääntymässä vastaiseksi. Lopulta ankkuroimme uudelleen kokonaan sataman ulkopuolelle itäisen muurin taakse. Ei aikaakaan, kun tämä tärkeä pilot herra tuli häätämään meitä pois, jopa poliisilla uhaten. Syynä tällä kertaa ankkuroinnin kieltämiseen oli se, että alue on luonnonsuojelualuetta, jonka todenperäisyyttä voi epäillä. Loppujen lopuksi katsoimme parhaaksi vaihtoehdoksi jatkaa matkaa kohti Gibralttaria. Edelleen jostain ihmeen syystä saimme myötävirtaa joten matka alkoikin taittua vauhdikkaasti. Pimeässä on aina vaara ajaa kalastuspyydyksiin, koska niitä ei voi havaita tarpeeksi ajoissa pimeässä eivätkä ne näy tutkassa. Kuitenkin tällä kertaa ei osuttu yhteenkään pyydykseen vaan hienosti kurvattiin reippaassa tuulessa Gibralttarin lahdelle, Siellä oli valtavasti laivoja ankkurissa kirkkaat valot päällä. Lisäksi lahdella on lukermaton määrä erilaisia poijuja. Näitä väistellen ja valoja tulkiten tutkan ja AIS:n avulla selvitimme tien lopulta La Linean Alcaidesa marinan viereen rannan läheisyyteen ankkuriin klo 24.00. Ansaitun ankkurimaljan jälkeen sai kaatua tyytyväisenä punkkaan.
Aamulla hyvien yö unien jälkeen siirryimme La Linean Alcaidesa marinan laituriin.

GIBRALTAR:

La Linea on espanjan puolta ja kaupunki aivan tavallinen kaupunki.Kun kävelee muutama sata metriä on jo Espanjan ja Englannin rajalla, jonka voi ylitää helposti vain passeja näyttämällä. Vähän aikaa jouduimme odottamaan, sillä tie menee läpi kiitoradan ja odotimme että lentokone laskeutui ennen kuin pääsimme kävelemään kiitoradan läpi. Aivan outoa oli hetken päästä kun siellä oli englantilaisia pubeja ja muutenkin näytti että olemme keskellä brittien kaupunkia. Kuitenkin liikenne säilyi oikeanpuoleisena.

Kiitorataa ylittämässä

Kaapelihissi vei meidät ylös Gibraltar Rockille, missä näimme ne kuuluisat apinat. Hienot näköalat avautuivat Välimerelle. Afrikan vuoret näkyivät toisella puolella Gibraltarin salmea.

Gibraltarin lahti

Apinoiden planeetta "Rock"

Näkymä Välimerelle

maanantai 17. huhtikuuta 2017

Cadiz: iin seilattiin Portimaosta 13.-14.4.Ensin ankkuroitiin Puerto Sherry vieressä olevan uimarannan edustalle.Lauantai aamuna siirryimme Puerto America marinaan.
Cadiz on hieno kaupunki kapeita kujia ja tapas baareja täysi.
Olemme täällä yli viikon koska Gibraltarilla on viikon kestävä myräkkä sinne ei ole menemistä.
Marinassa ei netti toimi.Myös sähköjohdon pistokkeet ovat erilaisia joudumme etsimään sovittimia.Myös vesijohdon liitokset vaatii uuden liitännän hakemista.Eli ollaan palattu matkapurjehtijan arkeen.