perjantai 30. kesäkuuta 2017

19.6.2017 hyvä purjehdus Cala Moltoon.

Aina vaan löytyy ihanampia lahtia niin kuin nyt tämä Cala Molto. Puhdas kirkas vesi, johtuen varmaan siitä kun ollaan luonnonsuojelualueen rannassa avomeren äärellä Mallorcan koillisosassa. Hyvät vaelluspolut metsässä ja heinäsirkkojen kova viserrys soi todella kovana.

Kiipesimme vuoren huipulle helteessä, mutta oli se sen arvoinen uurastus. Näköalat oli molemmille puolille lahtea. Alhaalla odotti lämmin 25.3 asteinen merivesi mihin hikisinä pulahdimme.

Juhannusta vietimme Cala Matan ja Alcudian edustalla ankkurissa.

25.6.2017 purjehduksella Pollensan lahteen näin Cala del Pinar vuoren rinteellä sydämen muotoisen kolon.

Pollensassa ankkurissa odottelimme hyvää säätä Menorcalle siirtyimiselle. Samassa lahdessa tavattiin toinen suomalainen pariskunta ja teimmekin heidän kanssaaan taxi matkan pohjoisimmalle majakalle Cabo de Formentorille ja näköalapaikalle de Colimerille.

29.06-2017 lähdimme Menorcalle reippaassa pohjoistuulessa noin 36M matkan Ciudadelaan. Emme kuitenkaan iltapäivällä jääneet sinne sään takia, jossa tuuli ja maininki kävi sille ainoalle ankkurilahdelle. Joten päätimme ajaa noin 8M Menorcan eteläpuolelle Cala Son Saura lahdelle ankkuriin. Matalapainetta ja ukkosrintamia on ollut Mallorcan ja Menorcan ympärillä muutamia päiviä helteisen sää jakson jälkeen.

lauantai 17. kesäkuuta 2017

2.6.2017 Söllerissä joimme Söllerin erikoiset eli appelsiinimehut. Appelsiinit ovat erityisen mehukkaita täällä Tramuntana vuoriston laaksossa.

Paluumatkan teimme bussilla ja näimme vielä enemmän hienoa Tramuntanan vuoristoa tien luikerrellessa vuorten välissä.

Seuraavana päivänä lähdimme uudestaan Palmaan pääkohteena Katedraali niin ulkoa kuin sisältäkin. Olemme nähneet muutaman katedraalin tätä ennenkin Venetsiassa ja Pariisissa, mutta tämä vei voiton värikkyydessään. Iso ruusuikkuna loi sisälle sateenkaaren värit auringon paistaessa sen kautta ja pitkin katedraalin korkeita seiniä oli monta erittäin  värikästä lyijylasi-ikkunaa. Valtavaa ja mahtavaa pytinki, eipä voi muuta sanoa.

Can Joan De Saigo kahvilassa joka on aloittanut 1700 luvulla

Santa Ponsan lahdella ollessamme hyödynsimme läheisen marinan pesukonetta, joka oli tähän mennessä edullisin (3e). Pesukoneen pestessä istuimme viereisessä kahvilassa ja yritimme päivittää blogiamme. Netti yhteys ei ollut tässäkään kahvilassa kiitettävä ja valokuvien lataaminen olikin jo melkein mahdotonta. Vielä kun tarjoilija antoi ymmärtää, että emme saisi niin kauaa istuskella pelkän kahvikupposen ääressä oli nopesti kursittava kokoon edes jotain. Tällaista tämä täällä Välimerellä on ollut melkein joka paikassa, mikä ihmetyttää pientä kulkijaa.
Raju ukonilma valvotti meitä yöllä ja aiheutti niin suojaiseen Santa Ponsan lahteen kunnon mainingin. Hienot salamat ja kova jyske oli pääosissa näytelmää. Ankkuri piti hyvin hiekassa ja rajuilman lakattua nukuimme pitkälle aamupäivään.

5.6.2017 purjehdimme parin tunnin purjehduksen leppoisassa säässä Portal Vells lahteen.

Seuraavana päivänä tämä lahti täyttyi veneistä ja meidän oli aika siirtyä eteenpäin  25 mailin päähän luonnonsuojelualueelle  Trenchin hiekkarannan edustalle ankkuriin.

9.6.2017 Sant Jordin kylän edustalla ankkurissa.
Kapun synttärijuomat nautittiin hienossa rantaravintolassa Marisolissa.

10.6.2017 aamubussilla Colinia Sant Jordista Ses Salinesin kylään määränpäänä Euroopan suurin kaktuspuisto Botanicactus. Olipa elämys tämäkin. Samoja kotikaktuksia, mutta ihmistä isompia ja jopa kukkivia, joten ihmeteltävää oli.

Kajaakilla meloen pääsimme paikkoihin joihin ei muuten olisi päässyt. Yhdeltä luodolta pulahdimme snorklaamaan ja näimmekin pohjassa ensimmäisen mureenan. Luodot täällä on karkeita ja piikkisiä sillä seuraamuksella että kapu sai jalkapohjaan pienen viillon. Sehän sitten alkoi turvottaa koko jalkapöytää. Välimerikirjasta löytyi oiva neuvo: liottaa jalkaa niin kuumassa vedessä kuin sietää ja sen jälkeen hautoa jalkaa öljykääreessä 24h. Aamulla herätessä oli turvotus laskenut ja jalka melkein kunnossa.

12-14.6.2017 Cabreran luonnonsuojelu saarella poijussa. Täällä on todella kirkas ja puhdas vesi. Snorklatessa näkikin erivärisiä kaloja enemmän kuin missään muualla.
Hieno jylhä saari, mäntymetsää, asumaton lintujen ja kalojen valtakunta. Näimme keltanokkaliitäjän meren yllä liitelemässä. Komea lintu. Lisäksi näimme mustia liskoja joita elää vain tällä saarella.

Cabreran jälkeen purjehdimme Mallorcan idänpuoleiselle sivulle. Täällä tuuli on usein idästä ja sen myötä myös maninkia esiintyy usein. Yövyimme poijussa Porto Petron sataman yhdessä kapeassa lahdessa.

15.6.2017 kokeilimme ja onnistuimme kiinnittymään kapeaan lahteen Cala Mitjanaan. Jotta voi jäädä sinne yöksi on laskettava keula-ankkuri ja kiinnitettävä veneen perästä köysi teravään kalliorantaan pitämään vene suorassa. Näin sinne mahtuu usempikin vene vieriviereen.

16.6.2017 Porto Colomissa oltiin poijussa.
Bussilla Porto Cristoon ja käväisy suuressa Tippukiviluolassa Cuevas Drach.ssa. Käynnin lopussa 25m syvyydessä maan ja meren alla yleisö istui katsomoon ja pimeästä ilmaantui kolme valaistua soutuvenettä. Yhdessä oli soittajat ja kauniista klassista musiikia soittaen veneet lipuivat maanalaista järveä pitkin. Yleisö pääsi myös ylittämään järveä soutuveneissä.

sunnuntai 4. kesäkuuta 2017

23.5.2017 Cala Portinatx.ssa tavattiin uudelleen S/Y Stella Polaris. Yhdessä heidän ja englantilaisen Bora Bora pariskunnan kanssa suunniteltiin Mallorcalle siirtymistä.
Portinatx.ssa vietettiin muutama päivä tehden muutaman pidemmän kävelyretken hienolle Serran lahdelle. Hylätty mutta kaunis ja turistien suosima ranta ja pulahdus kirkkaaseen mereen kruunasi hikisen kävelyretken.

MALLORCA

26.5.2017 motoroitiin 9h eskaaderissa Mallorcan Santa Ponsan lahteen. Lahti on suojainen ja hyvässä hiekkapohjassa viihdyimme hyvin.
Tutustuimme Sakuun ja Sannaan ja Anttoniin paremmin. Mikä mahtava poika tuo Antton onkaan, osaa rakennella leegoista ym. ihan mitä vaan haluaa ja kärsivällisesti jaksoi myös neuvoa ei niin taitavaa förstiä rakentamaan junarataa ja värittämään siististi kuvia kuvituskirjasta. Vietimme mukavia iltoja toistemme seurassa.
Santa Ponsa on turistien suosima kaupungi ja kadulla kävellessä kuuli suomen kieltä useammin kuin missään muualla.

Toukokuun lopussa vietimme kolme yötä Puerto de Andraitx ( Club de Vela) poijussa (yht. 45e).
Otimme bussin että pääsimme Andratx kylään markkinoille. Enpä ole elämässäni ollut niin mielyttävässä markkina paikassa. Kukaan ei tyrkyttänyt mitään vaan sai rauhassa ihmetellä kaikkea, sillä seurauksella että kapu lähti  uusien sortsien ja T-paidan ja Fösti sortsien ja kesähamosen kanssa tyytyväisinä takas veneelle.
Puerto de Andratx on yksi parhaimmista kokemuksista tähän menessä. Sekoitus turismia ja tavallista elämää kauniin laakson välissä korkeiden vuorten ympäröimänä.  Jollalla pääsee suoraan keskustaan ja melkeimpä suoraan kahviloiden terassille. Föstiä miellytti myös että ruokakauppa oli 20m päässä jollasta.
Turetta kalaa sai joka päivä, kun kalastajat saapuivat lokkien saattelemana suoraan keskustaan missä oli myös kalatori. Ostimme herkullisen punaisen (meriahvenen) ja Kapu valmisti siitä taas niin maittavan aterian.

1.6.2017 palasimme Santa Ponsan lahteen käydäksemme Mallorcan pääkaupungissa Palmassa ja vanhalla puujunalla näköala reittiä pitkin Sölleriin ja Sölleristä vanhalla San Franciscosta tuodulla rautiovaunulla Sööleri satamaan.