lauantai 17. kesäkuuta 2017

2.6.2017 Söllerissä joimme Söllerin erikoiset eli appelsiinimehut. Appelsiinit ovat erityisen mehukkaita täällä Tramuntana vuoriston laaksossa.

Paluumatkan teimme bussilla ja näimme vielä enemmän hienoa Tramuntanan vuoristoa tien luikerrellessa vuorten välissä.

Seuraavana päivänä lähdimme uudestaan Palmaan pääkohteena Katedraali niin ulkoa kuin sisältäkin. Olemme nähneet muutaman katedraalin tätä ennenkin Venetsiassa ja Pariisissa, mutta tämä vei voiton värikkyydessään. Iso ruusuikkuna loi sisälle sateenkaaren värit auringon paistaessa sen kautta ja pitkin katedraalin korkeita seiniä oli monta erittäin  värikästä lyijylasi-ikkunaa. Valtavaa ja mahtavaa pytinki, eipä voi muuta sanoa.

Can Joan De Saigo kahvilassa joka on aloittanut 1700 luvulla

Santa Ponsan lahdella ollessamme hyödynsimme läheisen marinan pesukonetta, joka oli tähän mennessä edullisin (3e). Pesukoneen pestessä istuimme viereisessä kahvilassa ja yritimme päivittää blogiamme. Netti yhteys ei ollut tässäkään kahvilassa kiitettävä ja valokuvien lataaminen olikin jo melkein mahdotonta. Vielä kun tarjoilija antoi ymmärtää, että emme saisi niin kauaa istuskella pelkän kahvikupposen ääressä oli nopesti kursittava kokoon edes jotain. Tällaista tämä täällä Välimerellä on ollut melkein joka paikassa, mikä ihmetyttää pientä kulkijaa.
Raju ukonilma valvotti meitä yöllä ja aiheutti niin suojaiseen Santa Ponsan lahteen kunnon mainingin. Hienot salamat ja kova jyske oli pääosissa näytelmää. Ankkuri piti hyvin hiekassa ja rajuilman lakattua nukuimme pitkälle aamupäivään.

5.6.2017 purjehdimme parin tunnin purjehduksen leppoisassa säässä Portal Vells lahteen.

Seuraavana päivänä tämä lahti täyttyi veneistä ja meidän oli aika siirtyä eteenpäin  25 mailin päähän luonnonsuojelualueelle  Trenchin hiekkarannan edustalle ankkuriin.

9.6.2017 Sant Jordin kylän edustalla ankkurissa.
Kapun synttärijuomat nautittiin hienossa rantaravintolassa Marisolissa.

10.6.2017 aamubussilla Colinia Sant Jordista Ses Salinesin kylään määränpäänä Euroopan suurin kaktuspuisto Botanicactus. Olipa elämys tämäkin. Samoja kotikaktuksia, mutta ihmistä isompia ja jopa kukkivia, joten ihmeteltävää oli.

Kajaakilla meloen pääsimme paikkoihin joihin ei muuten olisi päässyt. Yhdeltä luodolta pulahdimme snorklaamaan ja näimmekin pohjassa ensimmäisen mureenan. Luodot täällä on karkeita ja piikkisiä sillä seuraamuksella että kapu sai jalkapohjaan pienen viillon. Sehän sitten alkoi turvottaa koko jalkapöytää. Välimerikirjasta löytyi oiva neuvo: liottaa jalkaa niin kuumassa vedessä kuin sietää ja sen jälkeen hautoa jalkaa öljykääreessä 24h. Aamulla herätessä oli turvotus laskenut ja jalka melkein kunnossa.

12-14.6.2017 Cabreran luonnonsuojelu saarella poijussa. Täällä on todella kirkas ja puhdas vesi. Snorklatessa näkikin erivärisiä kaloja enemmän kuin missään muualla.
Hieno jylhä saari, mäntymetsää, asumaton lintujen ja kalojen valtakunta. Näimme keltanokkaliitäjän meren yllä liitelemässä. Komea lintu. Lisäksi näimme mustia liskoja joita elää vain tällä saarella.

Cabreran jälkeen purjehdimme Mallorcan idänpuoleiselle sivulle. Täällä tuuli on usein idästä ja sen myötä myös maninkia esiintyy usein. Yövyimme poijussa Porto Petron sataman yhdessä kapeassa lahdessa.

15.6.2017 kokeilimme ja onnistuimme kiinnittymään kapeaan lahteen Cala Mitjanaan. Jotta voi jäädä sinne yöksi on laskettava keula-ankkuri ja kiinnitettävä veneen perästä köysi teravään kalliorantaan pitämään vene suorassa. Näin sinne mahtuu usempikin vene vieriviereen.

16.6.2017 Porto Colomissa oltiin poijussa.
Bussilla Porto Cristoon ja käväisy suuressa Tippukiviluolassa Cuevas Drach.ssa. Käynnin lopussa 25m syvyydessä maan ja meren alla yleisö istui katsomoon ja pimeästä ilmaantui kolme valaistua soutuvenettä. Yhdessä oli soittajat ja kauniista klassista musiikia soittaen veneet lipuivat maanalaista järveä pitkin. Yleisö pääsi myös ylittämään järveä soutuveneissä.